Tandwieloverbrening in eindige elementen

Materials Mechanics Precision-technology
Mikroniek 2009-4 by Stefan Brouwer en Edwin Lamers 14 June 2011

Het ontwerp van een nieuwe actuator voor het verstellen van een autospiegel voorzag in een tweetandsaandrijving. Vanwege het onconventionele karakter van deze overbrenging werd besloten het ontwerp eerst te onderwerpen aan virtuele testen, die minder tijd en geld vergen dan fysieke testen. Mocht de uitkomst van de virtuele testen negatief zijn, dan zou er dus tijd en geld kunnen worden bespaard. En inderdaad bleek uit simulaties met de eindige-elementenmethode dat er onaanvaardbare spanningsconcentraties en stijfheidsverschillen in de constructie optreden.


References

DSPE appoints Martin van den…

Upon his retirement from ASML, Martin van den Brink was appointed honorary member of DSPE.

Read more
High-velocity innovation

Making crucial design decisions early in the concept phase of a project, may lead to severe cost and time overruns when these decisions are based on assumptions and/or incomplete knowledge.

Read more
Hybrid variable-reluctance actuator technology on-sky

Astronomers use deformable mirrors to improve the image of a telescope by correcting for the optical distortions caused by atmospheric turbulence.

Read more