Oppervlakteruwheid: nader bekeken

Materials Sensors
Mikroniek 3-1993 by M.A.J. van der Steen 27 April 2006

Mede door de toepassing van nieuwe materiaalsoorten en nieuwe bewerkingsmethoden is de filosofie “hoe moet de structuur van een oppervlak er uitzien” de laatste jaren sterk gewijzigd.<br />Bij verbrandingsmotorewn bijvoorbeeld heeft men met enigszinds tegengestelde eisen te maken. Enerzijds moet een oppervlak vaak voldoende ruw zijn om een stabiele oliefilm op te bouwen, anderzijds moet het contactvlak tussen de afzonderlijke delen van de constructie voldoende glad zijn om de glijeigenschappen van de wrijvingspartners niet te zeer te beinvloeden. <br />Hoe worden dergelijke oppervlakken gekarakteriseerd en wat betekenen daarbij termen als materiaalaandeel en oliehoudenvermogen? In dit artikel wordt een antwoord op deze vraag gegeven.


References

DSPE appoints Martin van den…

Upon his retirement from ASML, Martin van den Brink was appointed honorary member of DSPE.

Read more
High-velocity innovation

Making crucial design decisions early in the concept phase of a project, may lead to severe cost and time overruns when these decisions are based on assumptions and/or incomplete knowledge.

Read more
Hybrid variable-reluctance actuator technology on-sky

Astronomers use deformable mirrors to improve the image of a telescope by correcting for the optical distortions caused by atmospheric turbulence.

Read more